fredag 6 januari 2012

Hristos serodi


Hristos serodi. 

"Kristus är född" i direktöversättning och så man önskar god jul i Montenegro. 

I dag firar vi ortodox julafton.

 Barnens pappa kommer från Montenegro. En väldigt stolt och patriotisk montenegrin. Född och uppvuxen i Sverige men med sina rötter, barndomssomrar, sin bakgrund, historia och sitt hjärta i de svarta bergen vid Adriatriska havet i Medelhavet. 

Det är därifrån barnen ärvt sina mörka drag.

Barnen känner sig väldigt mycket som svensk-montenegriner. Det har väl deras far sett till ;) Filli heter Tara Filippa, döpt efter floden som rinner igenom Montenegro och Milo är ett gammalt montenegrinskt namn.

De pratar tyvärr inte språket (olyckligt slarv från våran sida) och har heller aldrig varit där. Men de längtar dit. Och nästa sommar hoppas vi kunna ta dem dit.
   
I dag firar vi, väldigt enkelt och stilla, med att bjuda B:s mamma på god fisksoppa med gott bröd till. Och så får barnen någon liten julklapp i morgon på juldagen. Som om de inte fått tillräckligt med sådana redan ;)


Fridfull fredag.




8 kommentarer:

  1. God jul! :) Fin historie, Elin. Håper dere får mulighet til å reise ned til sommeren! Klem Tonje/Norge

    SvaraRadera
  2. Sretno badnje vece!

    Även jag har rötter i forna YU... :)

    SvaraRadera
  3. -hej igen...glömde svara ang om Buddha är valp. Ja han är nio månader nu. Så valp är han.Jag tror de kllas valp till året. Men han blir nok ine större. Och hans utseede kommer nog inte förändras så mycket till.Hans mamma var ganska nätt & söt så han lär nog likna henne.
    Aw Fillli vill ha hund. Ja det är ju så att barnen vill ha djur och det är ganska bra att växa upp med djur och lära sig ta ansvar & respekt. Men i stora hela är det vi vuxna som får ta ansvaret. Så jag förstår er verkligen att ni inte är helt med henne på den biten.Det kräver mycket. Ja det vet du säkert redan :)hihi. JAg är ju sjukt glad för djur, och har stort intresse för hundar. Älskar träna med hundar & att man tvingasts ut ibland. För när man väl kommer ut så är det jäkligt skönt. Sen valde jag denna hund rasen därför att de kräver inte mycket & inga extrema motionsrunder.En himla följsam hund. OCh lat! En riktig familjehund...ääääälskar barn!! Så vill man ha det så är Frallan en toppen hund. Oj vad jag babbla på här nu....sorry..
    Vet du...du är välkommen hit med Filli(& Milo såklart) så kan hon kela & hålla Buddha litta :)
    Kram på dig

    SvaraRadera
  4. Ja, det stämmer!!! Det är min syster... Känner du henne? Världen är verkligen liten :)

    Hoppas ni har mysig julafton, själv försöker jag ta mig ur ännu en matkoma haha :)

    SvaraRadera
  5. Jag frågade henne och hon sa precis som du Kroatien 2003.. :)

    Vi är rätt lika.. mer och mer med åren känns det som ;)

    Ha en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vaistinu se rodi! brukar man svara:))
    Jag kommer själv från fd Jugoslavien och är ortodox så vi fyrar juldagen idag:)))
    Ha det bra! pozdrav:))))
    Lara

    SvaraRadera
  7. Fint. Gillar annorlunda ting, min pappa är också ortodox. Förstår dom mörka dragen💗

    SvaraRadera